Fájdalom ambulancia

Fájdalomcsillapítás természetesen – van alternatívája a gyógyszerszedésnek

A fájdalomérzet jelentkezése egy alapvető és életfontosságú élettani reakció: ha nem éreznénk fájdalmat, akkor nem reagálnánk arra sem, amikor például megégetjük magunkat. A krónikusan fennálló fájdalom ugyanakkor a stresszel összefüggő, hosszú távon egészségkárosító élettani folyamatokat indít be a szervezetünkben.

Tisztelt Érdeklődő! Tájékoztatjuk, hogy klinikánk fájdalom ambulanciás rendelése jelenleg szünetel. Megértését köszönjük!

A fájdalomnak két fajtája létezik, az akut és a krónikus fájdalom. Az előbbi nem szokott különösebb problémákat okozni, és nem igényel komolyabb kezelést: elég, ha beveszünk egy fájdalomcsillapító tablettát, ami akár negyed óra elteltével is jelentősen enyhíti a fájdalomérzetünket. A krónikus, három hónapnál hosszabb ideje fennálló fájdalom ezzel szemben egészen más kategória: ez idővel a tudatunk beszűküléséhez, emlékezet- és koncentrációzavarokhoz, depresszióhoz, munkaképtelenséghez, egyszóval az életminőségünk általános és nagyfokú romlásához vezethet. Egyértelmű tehát, hogy valamilyen megoldást kell találni a problémára.

Sokan a krónikus fájdalmak jelentkezésekor is megmaradnak a fájdalomcsillapító tabletták szedésénél. Ez a stratégia egy darabig működhet, önmagában azonban semmiképpen sem javasolható hosszabb távon. A rendszeres gyógyszerszedés ugyanis komoly, az életminőséget még tovább rontó mellékhatásokkal járhat: rendszeressé és súlyosabbá válhatnak a memóriaproblémák és a koncentrációs zavarok, emésztési problémák merülhetnek fel, sok esetben pedig gyógyszerallergia is kialakulhat. Még ha ezek nem is feltétlenül jelennek meg, a szervezet méregtelenítését végző májra semmiképp nem gyakorol pozitív hatást a fájdalomcsillapítók nagy mennyiségben történő szedése.

Előfordulhat az is, hogy egy már eleve fennálló allergia vagy a gyomrunkat, illetve a bélrendszerünket érintő panaszok miatt egyáltalán nem is szedhetünk fájdalomcsillapítókat. Ebben az esetben nem is tehetünk mást, mint hogy a fájdalomcsillapítás azon módszereit választjuk, amellyel elkerülhetjük a gyógyszerek napi rendszerességű szedését.

Fájdalomterápiánk hatására enyhül vagy megszűnik a fájdalomérzet, a napi fájdalomcsillapító gyógyszermennyiség csökkenthető, egyes esetekben a gyógyszer teljesen elhagyható

Hogyan zajlik a fájdalom ambulanciás rendelés?

Fájdalomambulanciánk aneszteziológus szakorvosa több éve alkalmaz olyan módszereket, amelyek természetes úton, gyógyszerek alkalmazása nélkül is alkalmasak a hosszabb ideje fennálló fájdalmak csökkentésére.

Az esetek nagy részében legalább kétféle módszer kombinált alkalmazásáról van szó. Ez legtöbbször a mikrotűkkel végzett GUNA-terápia és a lágylézer kezelés ötvözését jelenti. Egy további, szintén gyógyszermentes lehetőség a bőrön keresztül történő elektromos idegingerlés, rövid nevén a TENS-terápia.

A választandó módszer egyaránt függ attól, hogy Önnek mely testrészét vagy testrészeit érintik a panaszok, illetve hogy milyen jellegű és erősségű fájdalmai vannak. Az első kezelést ezért egy rövid beszélgetés előzi meg. Ennek során kikérdezzük Önt fájdalmai erősségéről és jellegéről, valamint arról, hogy szedhet-e fájdalomcsillapító gyógyszereket, és ha igen, akkor milyen készítményeket alkalmaz. Ha a gyógyszeres úton történő fájdalomcsillapítás sem kizárt, akkor a kezelések fő célja a napi gyógyszeradag csökkentése, sőt akár a fájdalomcsillapítók teljes elhagyása lesz.

A fájdalomcsillapítás nemcsak az életminőség javítása miatt fontos. A krónikus fájdalomnak ugyanis olyan élettani hatásai vannak, amelyek idővel a fájdalmat kiváltó alapbetegséget is súlyosbíthatják. Ugyanaz történik ilyenkor, mint ha hosszabb időn át feszültek vagy idegesek vagyunk: fokozódik a stresszhormonok termelődése, szaporábban kezdjük venni a levegőt, emellett enyhébb vagy súlyosabb anyagcserezavarok is felléphetnek. A fájdalomérzetünk ugyanis nem a semmiből, hanem különféle, a szervezetünk által termelt anyagok hatására alakul ki. A legújabb kutatási eredmények azt mutatják, hogy a krónikus fájdalom enyhítése már önmagában is gyógyító hatású lehet, ami nem is annyira meglepő, ha az iménti, stresszel összefüggő élettani folyamatok megszüntetésére gondolunk.

Milyen módszerekkel kezeljük a krónikus fájdalmat?

A legtöbb esetben a gyógyszeres fájdalomcsillapítás mellett alkalmazott, kiegészítő jellegű terápiaként kezdődnek a kezelések. Ha Ön valamilyen okból nem szedhet fájdalomcsillapító gyógyszereket, akkor egyedüli kezelésként alkalmazzuk a GUNA-terápia, a lágylézer kezelés és a bőrön keresztül történő elektromos idegingerlés, a TENS-terápia valamilyen kombinációját.

GUNA-terápia

Mikrotűkkel végzett kezelés, amelynek során kis mennyiségű kollagént, illetve antioxidánsokat, vitaminokat, valamint növényi kivonatokat juttatunk a bőr alatti kötőszöveti területekre. Ez elősegíti az izmok és az ízületek feszülésének a feloldását, ami összességében fájdalomcsökkentő hatású. Részletesebb tájékoztatónkat a Guna terápiáról itt olvashatja.

Neurálterápia

Guna terápia

Lágylézer kezelés

A lézerfény fokozza a kollagéntermelést, ami – a GUNA-terápiához hasonlóan – szintén az izomfeszülés csökkentésén keresztül enyhíti a fájdalmat. A lézersugarak a sejtek szaporodását és regenerációját is gyorsítják, a vérkeringés javításával pedig fokozzák a szövetek oxigénellátottságát.

Lágylézer kezelés

TENS-terápia

Az eljárás során az érző idegeket tesszük ki enyhe elektromos ingerlésnek a bőrön keresztül. A TENS-terápia – a GUNA terápiához és a lágylézer kezeléshez hasonlóan – mellékhatásmentesen csillapíthatja a fájdalmat, emellett az izmokat is erősítheti.

TENS kezelés

Milyen fájdalmak kezelésében tudunk Önnek segíteni?

Láb- és derékfájdalmak

A sarok, a boka, a térd és a derék érintettsége esetén valós veszély, hogy a fájdalom fennállása miatt Ön egyre kevesebbet fog mozogni. A kímélő, mozgásszegény életmód jellemző negatív következménye, hogy a porcok fokozatosan tönkremennek, és annak az anyagnak is csökkenni kezd a termelődése, amely az ízületek „kenőanyagaként” szolgál. A kalóriafelhasználás csökkenése miatt idővel a testsúly is növekedésnek indul, ami még inkább leterheli a már amúgy is csak kevésbé használt ízületeket. Ha tehát a lábát vagy a derekát érintő fájdalmai vannak, akkor ne vegye mindezt természetesnek, mert a problémák idővel csak egyre súlyosabbá válnak!

Kar- és kézfájdalmak, nyaki és gerincproblémák

Különösen nők esetében gyakori a csukló, illetve a kisízületek fájdalma. Ez sok esetben odáig fokozódhat, hogy már az ablakot sem tudjuk kinyitni, vagy egy ollót sem tudunk rendesen használni. Szintén a nők körében gyakoribb az úgynevezett alagút-szindróma, amely a kéz és a csukló környékén okozhat egyre erősebb, égő, hasogató jellegű fájdalmat. Ez éjjelente a legkifejezettebb, így a beteg gyakran aludni sem tud.

Előfordulhatnak továbbá a könyök és a váll kellemetlenségei – például sportsérülések miatt – a nyaki és a gerincfájdalmak, valamint a kis- és a nagyízületeket érintő egyéb problémák is. Ezekkel szintén érdemes felkeresnie szakorvosunkat!

Övsömör

Különösen a vírusos eredetű övsömörre igaz, hogy a folyamatosan jelenlévő fájdalom idővel depresszívvé és beszűkültté teszi az érintett betegeket.

Nehezen gyógyuló sebek, fekélyek

Számos oka lehet, ha egy-egy seb a szokásosnál nehezebben gyógyul be. A sebgyógyulás folyamatát nem, de a fájdalom enyhülését elő tudjuk segíteni, például a lábszárfekélyek esetében is.

Műtét utáni és daganatos betegségek miatti fájdalmak

Fájdalomambulanciánkon azokat is szeretettel várjuk, akik a műtét utáni lábadozás szakaszában tartanak, vagy éppen onkológiai kezelés alatt állnak, és nem enyhülő fájdalmaik vannak.

Mikor lehet szükség a fájdalom okát kereső, további diagnosztikai vizsgálatokra?

Ambulanciánkon kizárólag a fájdalom csökkentési lehetőségeivel foglalkozunk, a fájdalom kiváltó okával – vagyis a háttérben álló betegség diagnosztikájával – nem. Előfordulhat azonban, hogy javaslatot teszünk Önnek a megfelelő szakorvosok által elvégzendő további diagnosztikai vizsgálatokra.

Az esetenként akár igen súlyos reumás panaszok fennállásakor például érdemes lehet megvizsgálni, hogy nem egy régóta fennálló bakteriális fertőzés, a Lyme-kór okozza-e a tüneteket. A korszerű eszközökkel végzett laboratóriumi Lyme-kór diagnosztikai vizsgálat klinikánkon elérhető.