Ízületi ultrahang vizsgálat

Ízületi ultrahang-vizsgálatok

Az ízületi ultrahang-vizsgálatok célja

Az ízületi ultrahang-vizsgálatok célja annak megállapítása, hogy milyen elváltozások állhatnak a bokát, a térdet, a csípőt vagy a csuklót, a könyököt és a vállat érintő ízületi panaszok, valamint az itt jelentkező akut vagy krónikus fájdalom hátterében.

A kiválasztott testrésznél (vagy testrészeknél) egyaránt megvizsgáljuk az inakat és az ízületeket, az ízületi tokokat, a porc- és csontfelszíneket, valamint a környéki vázizmokat. A vizsgálat során láthatóvá válnak az ízületek vagy az ízületek környékének gyulladásai, az ízületi belhártyák megvastagodásai, az esetlegesen jelenlévő meszesedések, valamint az izmok és az inak sérülései vagy szakadásai. Azt is látni fogjuk, hogy vannak-e bevérzések, és hogy nem szaporodott-e fel folyadék az ízületi tokokban (ízületi folyadékgyülemek).

Milyen tünetek fennállásakor lehet szükség az ízületek ultrahang-vizsgálatára?

Minden olyan esetben, amikor nem tisztázott, hogy mi áll az Ön ízületi panaszainak vagy fájdalmainak hátterében. Ezek a tényezők egyaránt lehetnek sérülések, különféle fertőzések vagy gyulladások, a porcok jelentősebb kopása, súlyosabb esetben pedig autoimmun betegség (rheumatoid arthritis) is állhat a tünetek hátterében. A fájdalom máshová is átsugározhat, mint ahonnan eredetileg kiindult, az ízületi ultrahanggal azonban pontosan azonosítható a panaszok forrása.

Hogyan zajlik az ízületi ultrahang-vizsgálat?

A vizsgálat nem igényel semmiféle előkészületet Öntől, mindössze annyit, hogy érkezzen kényelmes ruhában, amelyet le tud venni, vagy fel tud hajtani a vizsgálni kívánt területen. Erre a részre vizsgálófej mozgatását megkönnyítő zselét kenünk.

Ízületi ultrahang vizsgálat

Boka ultrahang vizsgálat

Nemcsak a fájó vagy gyulladt, hanem az egészséges inakat és ízületeket is minden esetben megvizsgáljuk, majd összehasonlítjuk az ultrahangos felvételeket. Erre azért van szükség, mert az inak, az ízületek, illetve a porcok felépítésében és vastagságaiban jelentős egyéni különbségek mutatkoznak, így jóval pontosabban megítélhető az ízületi gyulladások mértéke, mintha kizárólag a fájdalmas területeket vizsgálnánk.

A vizsgálat – az eredményekről szóló konzultációval együtt – körülbelül fél-egy órát vesz igénybe.