Klimax ambulancia

A nőgyógyászati vizsgálatokon belül, azzal a tünetegyüttessel hivatott foglalkozni, mellyel a nők 45–50 éves korban változókori panaszok miatt fordulnak nő­gyó­gyász­hoz.

Ezek a tünetek a változó kor megjelenésétől három csoportba sorolhatók:

• Rövid távú tünetek: hőhullám, alvászavar, fejfájás, izzadás, hangulatváltozás, kipirulás.
  • Középtávú tünetek: vizelési zavar, nyálkahártya szárazság, bőrszárazság.
  • Hosszútávú tünetek: csontritkulás, vérkeringési zavarok, szív- érrendszeri megbetegedés, izületi pa­na­szok, súlygyarapodás, emésztési zavarok.

Az általános, bimanuális nőgyógyászati vizsgálaton és rákszűrésen kívül ez a betegcsoport mul­ti­disz­cip­li­ná­lis team-munkát igényel, ami a következő vizsgálatokat fog­lal­ja magába.

• Labor vizsgálat: vér, vizelet, májfunkció valamint hormonszint vizsgálat.
  • Ultrahang vizsgálat: emlő és kismedencei vizsgálat, ami a méh nyálkahártya-vastagsága vizs­gá­la­tá­val bővül.
  • Mammographia
  • Csontritkulás szűrővizsgálat
  • Szakorvosi vizsgálatok: belgyógyász, urológus, reumatológus, szükség esetén pszichológus.
  • Életmód és táplálkozási tanácsadás: mozgás, káros szenvedélyek mellőzése, célszerű táp­lál­ko­zás, valamint súlycsökkenés program ismertetése. Külön fi­gyel­met igényel a hormonális terápia és an­nak tervszerinti adagolása, figyelembe véve a kockázati tényezőket, mellékhatásokat.

A klimax ambulancia teljes felvilágosítást nyújt minden olyan kérdés kapcsán ami kivizsgálás és gyó­gyí­tás közben felmerül:

• kit kell kezelni,
  • mennyi ideig,
  • milyen időközönként szükséges a vizsgálatok, kontroll vizsgálatok elvégzése,
  • milyen kockázati tényezők, pro- és kontra javaslatok határozzák meg a kezelés kezdetét és végét.