Mandulakő

Mi van a torkomban?

A mandulakövek viszonylag gyakoriak, de általában egyszerűen kezelhetők. Bár otthoni eltávolításuk is megoldható, miattuk érdemes inkább orvoshoz fordulni, hogy megelőzzük a nem kívánt szövődményeket.

A torokmandulák félszínén hasadékok találhatók, amik lehetővé teszik, hogy az ételmaradékok, elhalt sejtek és baktériumok, valamint a nyákanyagok összegyűljenek bennük — ez kívülről sárgásfehér foltként látható a mandulákban. Mandulakőről azokban az esetekben beszélünk, amikor ezek az anyagok megkeményednek, illetve elmeszesednek — ez a folyamat krónikus mandulagyulladás esetén fordul elő gyakrabban. A mandulakövek általában aprók, nagy és szilárd kövek csak ritkán jelennek meg.

Kellemetlen szájszag

„A mandulakövek akár rejtve is megbúj-hatnak, jelenlétükre többféle tünet is utalhat: a rossz lehelet és a garattájon jelentkező szúró érzet, egyes esetekben nyelési nehezítettség vagy a fülbe kisugárzó fájdalom kísérheti. Egyéb panaszok nem jellemzőek, de a hosszabb ideje fennálló tünetekkel érdemes felkeresni egy fül-orr-gégészt. Röntgen-, illetve OT-vizsgálatot felesleges végezni, a kövek ugyanis szabad szemmel is csaknem mindig jól látszanak a mandulákon” — mondta el Molnár G. Etelka, az Istenhegyi Géndiagnosztika Klinika fül-orr-gégész szakorvosa.

Ne kezeljük otthon! Nem javasolt a mandulakövek otthoni, mechanikus úton történő eltávolítása, ezzel ugyanis nem kívánt szövődményeket okozhatunk. A rendelőben szakszerűen eltávolíthatóak a zavaró kövek.

„A mandulakövek kezelésének megválasztása függ a kő méretétől és attól, hogy mennyire okoz kellemetlen tüneteket. Ha nincsenek panaszok, akkor orvosi kezelésre sincs szükség. A kisebb kövek sós, meleg vizes gargalizálással, vagy almaecetes, illetve citromleves vízzel történő öblögetéssel maguktól is eltávozhatnak.

Amennyiben ez nem segít, vagy ha a mandulakövek nagyobb méretűek, illetve nehezen hozzáférhető helyen alakultak ki és zavaró tüneteket okoznak, helyi érzéstelenítésben végzett kisebb beavatkozás válhat szükségessé. A többször eltávolított, de ismételten visszatérő vagy túl nagy kövek esetén a mandulák eltávolítása jelenthet megoldást.”

Modern terápia

Sajnos nincs olyan módszer, amivel megelőzhető lenne a mandulakövek megjelenése. A hagymafélék fogyasztása ezt a problémát nem oldja meg, az antibiotikumos kezelés sem segít.

„Vannak viszont olyan újabb orvosi mód-szerek, amelyek alkalmasak a mandulák mélyedéseinek, az úgynevezett lakunáknak a szűkítésére”, mondta el a szakorvos. „Ezzel a technikával valóban csökkenthető az esélye a törmelékek mandulajáratokban történő felhalmozódásának. A lakunák szűkítése egyaránt elvégezhető lézeres vagy rádiófrekvenciás kezeléssel, ami főként azokban az esetekben lehet javasolt, ha valakinek visszatérő problémát jelentenek a mandulakövek. Krónikus mandulagyulladásra való fokozottabb hajlam esetén azonban továbbra is a mandulák eltávolítása a jó megoldás.”

Forrás: Patikatükör

Mandulakő eltávolítás