Gyermek- és tinédzser nőgyógyászat

A lányok nőgyógyászati problémáival születéstől a felnőtté válásig a külön szakvizsgával rendelkező szakorvos, a gyermek- és tinédzsernőgyógyász foglalkozik. A betegségek megelőzése, felderítése, kezelése és utógondozása elengedhetetlen ahhoz, hogy a fiatal hölgyek kiegyensúlyozott felnőtté, társsá, egészséges édesanyákká válhassanak.

A Géndiagnosztika Központban dr. Varga Anikó szülész-nőgyógyász és gyermekgyógyász szakorvosunk foglalkozik a 18 év alatti lányok nőgyógyászati problémáival, és válaszol a felmerülő kérdésekre.

Az 5 leggyakoribb ok, amikor érdemes gyermek- és tinédzsernőgyógyászhoz fordulni:

Bővebben a leggyakrabban előforduló problémákról:

1. Fertőzések serdülőkor előtt és a szexuális élet megkezdése után

A felfázás a gyerekeket sem kerüli el. Hogy a húgyúti fertőzésekért és kismedencei gyulladásokért felelős baktériumok ne okozzanak kellemetlen panaszokat, szükség van egy gyermek-nőgyógyászati szakorvos bevonására.

A fertőzések diagnosztikája magában foglalja úgy a csecsemő- és serdülőkor előtti hüvelyi folyások, mint a serdülőkor utáni folyások, szexuális fertőzések felismerését és kezelését.

Mivel serdülőkor előtt a hüvelyflóra nem tartalmaz tejsavtermelő bacilusokat, ezért a hüvely ellenálló képessége csökkent a felnőtt nőéhez képest. Különösen fontos tehát a csak célzott, kórokozó elleni kezelés: centrumunkban ezt mindig csak a tenyésztéses eredmények birtokában végezzük.

A fiatalkorban megkezdett szexuális élet számos veszélyt rejt magában. A ki nem kezelt fertőzések esetében komolyabb szövődményekkel (kismedencei gyulladás), késői következményekkel (meddőség, méhen kívüli terhesség) kell számolnunk. Különösen fontos, hogy a szexuálisan aktív tizenévesek rendszeres nőgyógyászati vizsgálaton vegyenek részt azért, hogy elkerülhetővé váljanak ezek a szövődmények. A szűrés magába foglalja a nőgyógyászati vizsgálatot, rákszűrést és igény szerint a legveszélyesebb szexuális fertőzések szűrését.

Külön kiemelendő napjaink leggyakoribb szexuális fertőzésének, a humán papillomavírusnak (HPV) a szűrése, a HPV egyes típusai felelősek ugyanis a méhnyakrák kialakulásáért. Ma már mód van a HPV elleni oltás beadására. Rendelésünkön ezzel kapcsolatos tanácsadást is végzünk.

2. A csontritkulás alapjai gyermekkorban alakulnak ki

Az egyik leggyakrabban jelentkező nőgyógyászati panasz tinédzserkorban a menstruáció kimaradása. Sajnos az sem ritka, hogy 16 éves korig nem jelentkezik az első havi vérzés.

A menstruációs ciklus a fogamzóképességen túl elengedhetetlenül fontos az ideális csontsűrűség és csonttömeg kialakulásához is. Rendszertelen vérzés esetén a csontszerkezet csökkent sűrűségének kialakulási kockázata mintegy 3-szorosra tehető, ezért fontos a serdülőkori menstruációs problémák hatékony diagnózisa és mielőbbi kezelése.

3. A fogamzásgátló tabletták szedése veszélyeket is rejt

A nők 80 százaléka nem vesz részt vérvizsgálaton a fogamzásgátló tabletta felírását megelőzően. Pedig a vérvizsgálatból sok más között a trombózisra való hajlamra is fény derülhet.

A fogamzásgátló módszer helyes megválasztása elengedhetetlenül fontos a női egészség megőrzésében. A fogamzásgátló tabletták széles választékából könnyen kiválasztható az egyén testalkatának, hormonstátuszának (hormonális állapotának) megfelelő szer.

Ám a fogamzásgátló tabletták szedése veszélyeket is magában rejt! A legsúlyosabb probléma, hogy növeli a vérrögképződés, vagyis a trombózis veszélyét, ami életveszélyes szövődmény ‒ például tüdőembólia ‒ forrása lehet.

Egy bizonyos genetikai eredetű véralvadási zavar, a Leiden-mutáció hajlamosabbá teszi az egyént a trombózis kialakulására, ezért különösen ajánlott a szűrés a fogamzásgátló tabletta szedésének megkezdése előtt azoknak, akiknek családjában már előfordult trombózis.

Minden először tablettát szedő nőnél is célszerű lenne elvégezni a Leiden-mutáció-szűrést, hiszen az összes fogamzásgátló melletti trombózis 90 százaléka mögött Leiden-mutáció áll.

Az egyénre szabott fogamzásgátlás megtervezése nőgyógyászati vizsgálatot, rákszűrést, ultrahangvizsgálatot, részletes laborvizsgálatot, valamint Leiden-mutáció-szűrést foglal magában.

4. Testsúlyproblémák

A serdülőkorban előforduló túlsúly vagy kóros soványság mögött sok esetben hormonális problémák húzódnak, melyek gyógyszeresen kezelhetőek. A kezelés elmaradása akár olyan következményekkel is járhat, mint a várt terhesség elmaradása.

Napjainkban egyre nagyobb gondot okoznak a serdülőkori testsúlyproblémák. Ha a testtömegindex (BMI) az ideális érték alatt van, elmaradhat a menstruációs ciklus, a későbbiekben pedig csontsűrűségi problémákra számíthatunk. Ha pedig a testtömegindex (BMI) az ideális érték felett van, komplex hormonális és anyagcserezavar alakulhat ki. Hogy a túlsúlyos kislányokból ne váljanak kövér, beteg felnőttek, kóros testtömegindex (BMI) esetén a hormonális és anyagcserezavarok felderítésére és mielőbbi kezelésére van szükség.

A hosszú ideje fennálló magas vércukorszint is súlyos problémákhoz vezethet. Ilyen például a cukorbetegség, májbetegség, magas vérnyomás, vagy az inzulinrezisztencia, ami annyit jelent, hogy a testben lévő inzulinok nem képesek lebontani a cukrot. Inzulinrezisztencia esetén petefészek-betegség alakulhat ki, és akár meddővé is válhatunk.

5. Fejlődési rendellenességek

A méh és a hüvely fejlődési rendellenességei olyan panaszokkal járhatnak, mint alhasi görcsök, nemi problémák, vetélés vagy koraszülés. A különböző elváltozások nőgyógyászati vizsgálattal, ultrahangvizsgálattal, hormonális genetikai vizsgálattal kideríthetők.

A legtöbb méh és hüvely fejlődési rendellenesség nem súlyos, csak enyhe tüneteket okoz. Zárt szűzhártya esetén például alhasi görcsök léphetnek fel, annak következtében, hogy a vér nem képes távozni a szervezetből. Kétméhűség esetén pedig nem ritka a koraszülés. A legtöbb esetben egyszerű műtéttel helyrehozható a fejlődési rendellenesség. Ennek érdekében hangsúlyozzuk a korai felismerés fontosságát.

Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy 18 éven aluliaknál bármilyen vizsgálat esetében szülői hozzájárulásra van szükség!