Nőgyógyászati szűrés

Kismedencei ultrahang

Mi a kismedencei és hüvelyi ultrahang-vizsgálat célja?

A kismedencében a húgyhólyag, a méh és a petefészkek vizsgálhatóak. A szervek helyzetének, alakjának és nagyságának változásaiból következtethetünk a különféle betegségek eredetére. A szervek vérkeringését ultrahanggal ugyancsak megvizsgálhatjuk, ami szintén utalhat különféle betegségek jelenlétére.

Melyek azok a leggyakoribb elváltozások, amelyek jól diagnosztizálhatóak hüvelyi és hasi ultrahanggal?

Ezen betegségek egyike a mióma, amely egy döntően simaizomból felépülő, hormonfüggő, jóindulatú daganat. A mióma a fogamzóképes korban lévő nők mintegy 20-25 százalékánál fordul elő. Az elváltozások ugyan csak az esetek 5-10 százalékában okoznak krónikus panaszokat (fokozott méhvérzés, vérszegénység, fájdalom, gyakori vizelési inger, vizelet-visszatartási nehézség), de meddőség is kialakulhat és a spontán vetélések száma is nőhet. Az Európai Unióban évente körülbelül 300 ezer sebészeti beavatkozás történik a miómákkal kapcsolatban, ezek közül megközelítőleg 230 ezer végződik a méh eltávolításával.

A méhtest jóindulatú daganata ultrahanggal ugyancsak diagnosztizálható. Ez leggyakrabban idősebb korban fordul elő és kezdetben egyáltalán nem is okoz tüneteket. Később aztán már rendellenes vérzés fordulhat elő. A kezelés során szakorvosaink eltávolítják ezeket a jóindulatú elváltozásokat.

A harmadik betegségcsoport, amelyet jól diagnosztizálhatunk ultrahang segítségével, a petefészekcisztáké. A ciszták jóindulatú daganatok, amelyek gyakorlatilag bármikor kialakulhatnak. Nagyságuk változó, azonban ha elérik a 3 centiméteres mérethatárt, már érdemes követni a változásaikat, fejlődésüket. A ciszták gyakran okoznak alhasi fájdalmat, illetve vérzési rendellenességeket.

Milyen előkészítést igényel a kismedencei és hüvelyi ultrahang-vizsgálat?

A kismedencei és hüvelyi ultrahang-vizsgálat sikeres elvégzéséhez éhgyomorral kell érkeznie, de legalábbis hat órval a vizsgálat előtt már nem szabad semmilyen ételt fogyasztania! Javasoljuk, hogy egy-másfél órával a vizsgálat előtt fogyasszon el legalább öt-hat deciliter folyadékot, hogy telt húgyhólyaggal érkezzen a vizsgálatra! A telt húgyhólyag nagyon fontos – a vizsgálatot megelőzően ne menjen wc-re sem! – ugyanis az utrahang a folyadékokon tud jól továbbhaladni.

Ha Ön üres húgyhólyaggal érkezik, vagy evett a vizsgálat előtt, akkor a vizsgálat vagy korlátozott értékű lesz, vagy el sem végezhető!

Hogyan végezzük el a vizsgálatot?

A kismedencei és hüvelyi ultrahang-vizsgálathoz derékig szabaddá kell tennie a testét. Ön a hátán fekszik, majd jobbra, illetve balra kell fordulnia a szervei jobb ábrázolhatósága érdekében. Időnként mélyen be kell szívnia, majd egy darabig bent tartania a levegőt.

Humán papillómavírus (HPV) szűrés

Milyen fajtái vannak a humán papillómavírusoknak és hogyan okoznak betegséget?

A humán papillómavírusoknak jelenleg több mint 130 fajtája ismert, amelyből 40 típus okozhat betegségeket a nemi szerveken.

A humán papillomavírus által okozott betegségek hosszú lefolyásúak, a rákmegelőző állapotokon keresztül fokozatosan alakulnak ki, ami azt jelenti, hogy a szövet hámrétege kórosan elfajult, és nagyobb valószínűséggel alakul ki ciszta vagy daganat ezeken a helyeken. A fertőzés a szexuális együttlétek alatt a bőrön vagy a nyálkahártyán keletkező mikrosérüléseken át jut a szervezetbe. A vírus lappangási ideje több évig is elnyúlhat, ugyanis nincsenek tünetei, amik alapján felfedezhetjük.

A méhnyakrák 99,7%-ban a HPV-fertőzés következménye.

A humán papillomavírus sok esetben nem okoz tüneteket, ezért a legtöbb nő és férfi úgy kapja el és úgy adja tovább, hogy észre sem veszi. Nőknél a szeméremtest, a hüvely, a méhszáj, a gát és a végbélnyílás környéke fertőződhet meg, férfiaknál pedig a nemi szervek és végbélnyílás környékén telepedhet meg a vírus.

Hogyan zajlik a HPV szűrés?

A citológiai vizsgálathoz hasonlóan a méhnyakszájról, egy apró kefe segítségével veszünk mintát. Az ebben található hámsejtek alkalmasak arra, hogy kimutatható legyen a HPV-fertőzöttség.

A méhnyakszűrések során elvégzett citológiai vizsgálatok a HPV-szűrést jelenleg nem foglalják automatikusan magukba. A HPV-szűrés természetesen a citológiai vizsgálathoz levett mintából is elvégezhető, ilyenkor nincs szükség újabb mintavételre.

A HPV-kimutatására ma létező legfejlettebb eljárás az úgynevezett polimeráz láncreakció, vagyis a PCR.

Támogatja-e a HPV-szűrést az OEP?

Csak bizonyos feltételek mellett. Ha a citológiai vizsgálat során Ön P3-as jelzésű leletet kapott, akkor a sejtek elváltozásai alapján HPV-fertőzés gyanúja áll fenn. A HPV-vizsgálat ezekben az esetekben ingyenes.

Nőgyógyászati laborvizsgálatok

A laborvizsgálatok elvégzéséhez vizelet- illetve vérvétel szükséges.

A hüvelyváladék vizsgálata

A hüvelyváladék vizsgálata során a hüvelyváladék normál flórájának megítélése történik. Kimutathatóak így azok a kórokozók, amelyek a nemi szervek gyulladásának leggyakoribb okozói, így például a gonorrhea baktérium, vagy éppen a Trichomonas vaginalis, ami egy egysejtű kórokozó.

A mindennapi orvosi gyakorlatban a hüvely tisztasági fokát állapítják meg a vizsgálat során.

Citológiai vizsgálatok

A citológiai vizsgálat a nőgyógyászati vizsgálatok azon része, amelynek során szakorvosaink a méhnyak hámsejtelváltozásait elemzik. Ennek célja, hogy idejében való felismerjük azokat a problémákat, amelyek például a méhnyakrák vagy a méhnyakrák rákmegelőző állapotainak jelenlétét jelzik előre. A vizsgálatot emiatt nőgyógyászati rákszűrésnek vagy egyszerűen csak onkológiai szűrésnek is nevezik.

Maga a vizsgálat rövid ideig tart. Szakorvosunk előbb egy műszer segítségével láthatóvá teszi a méhnyakat, majd egy kis kefét vezet a méhszájba. Ezzel a kefével (vagy pálcával) vesz mintát a méhnyak felszínéről és a nyakcsatornából. A sejteket ezután egy üveglemezen rögzítik, majd a citológiai laboratóriumban – festést követően – mikroszkóppal elemzik.

Amennyiben semmilyen gyulladás nincsen jelen, a vizsgálat nem jár fájdalommal.

A kenetvétel után elemzik a sejteket. Az elemzés a következő értékeket adhatja, amelyeket Ön a leletén később látni fog:

• P0: a minta nem értékelhető, szükséges megismételni a mintavételt
  • P1: a citológiai eredmény ideális egészségi állapotot mutat
  • P2: a citológiai eredmény jó, a legtöbb szexuálisan aktív nőnek ilyen eredménye van
  • P3: a citológiai eredmény enyhén kóros elváltozást mutat
  • P4: a citológiai eredmény súlyos mértékben mutat kóros elváltozást
  • P5: a citológiai eredmény méhnyakrákot mutat

Mennyibe kerül a nőgyógyászati szűrés?

A nőgyógyászati szűrés 35 000 forint.