Őrizze meg a kullancsot!

A Lyme-kórt Európában elsősorban fertőzött kullancsok terjesztik. A betegségnek sokféle megjelenési formája lehet, ezért nehéz fel-ismerni. Dr. Kapiller Zoltán István állatorvos-zoológust, a Magyar Kullancsszövetség elnökét a kórokozóról és a kullancs eltávolításáról, a megelőzésről, míg Dr. Esztó Klára bőr- és nemigyógyászt, klinikai immunológus főorvost a Lyme-kór tüneteiről, kezeléséről kérdeztük.

A Lyme-kór kórokozói, terjesztői

Kórokozói a Borrelia burgdorferi sensu lato törzsbe tartozó baktériumok, melyekből egyre több fajt ismerünk meg. A betegséget az e kórokozóval fertőzött kullancsok terjesztik. A kullancs gyomrában szaporodó borreliák a legalább 24 órája tartó vérszívás során vagy a kullancs szakszerűtlen eltávolítása-kor kerülnek a szervezetbe. A baktériumok a vérárammal és a szövetek közt vándorolva terjednek el az ember vagy a társál-lat szervezetében. A kutyáknál, macskáknál és az embereknél azonos kórélettani folyamatokat/betegségeket okoznak. Magyarországon nagyon sok a kullancs, és a baktérium fertőzöttsége igen nagy. Párzás után a nőstény kullancs 2-3 hét alatt 2-3 ezer fertőző petét rak. A vizsgálatok szerint a kullancsok 50%-a fertőző, és a fertőző kullancsok 98%-a a Lyme valamelyik kórokozójával fertőzi áldozatát. Egy kullancs többfajta fertőzést is terjeszthet, így egyszerre többfajta borrelia kórokozót is el lehet kapni.

A kullancs eltávolítása

Ne várjunk szakemberre, a kullancsot minél előbb el kell távolítani a bőrből, ezzel csökkenthetjük a fertőződés esélyét. A kullancs eltávolításakor tilos lekenni a kullancsot, (zsírral, krémmel vagy olajjal)! Tilos csipesszel, két körömmel megragadni, összeszorítani, mert a szakszerűtlen eltávolítás során kórokozó juthat a szervezetbe! A kullancsot nem tanácsos megsemmisíteni, mert fontos információt hordoz. Kullancsteszt-tel megtudhatjuk, van-e benne Lyme-kór baktérium, fertőző-e.

Az egyetlen, hivatalos orvostechnikai eszköz, amely gyötrés- és fertőzésveszély-mentesen távolítja el a vérszívót, a kullancseltávolító kanál. Egyszerűen működik, mint a rajzszögkihúzó.

A Lyme-kór tünetei

Fontos tudni, hogy a kullancs érzésteleníti a bőrünket mielőtt szúr, emiatt nem érezzük a kullancs csípését. A borrelia egy olyan baktérium, ami nemcsak véráram útján, hanem a szövetközti térben saját mozgása révén is el tud jutni mindenhová a szervezetbe. A tünetek attól függően alakulnak, hogy véráram útján és/vagy saját mozgásával hová kerül a szervezetben, és ott elszaporodik-e vagy sem. Tehát ez nem egy szervet, hanem az egész szervezetet érintő betegség, ezért bárhol, bármikor lehet tünetekre számítani.

Aki kullancsot talál magában, legalább két hónapon keresztül figyelje magát! Az immunrendszer körülbelül hat hét alatt szokott vérből kimutatható mennyiségű ellenanyagot termelni. Sajnos hosszú távon nem alakul ki védettség a szervezetben, ezért újra és újra el lehet kapni a fertőzést.

A fertőzött emberek 30%-ának van csak bőrtünete, és jellemzően inkább idővel „kokárda alakú” piros folt, úgynevezett Lyme-folt jelenik meg a bőrön, ami nem viszket, nem fáj. Körül-belül 5 centi felett már diagnosztikus értékűnek számít. A Lyme-folt kezelés nélkül is eltűnhet, ez azért okoz gondot, mert az illető nem gondol arra, hogy ez a fertőzés jele lehet. A Lyme-kór általános tünetei: fáradékonyság, fejfájás, alvászavar. Szervi tünetek az ízületi panaszok, az arcidegbénulás, a különböző idegfájdalmak, a fülzúgás, a fülcsengés, a nyelési problémák, bőrtünet és szemészeti tünetek (fókuszálási zavarok, szemhéjremegés, gyakori kötőhártya-gyulladás, fényérzékennyé vált szem).

Fertőzött területek

Manapság már nemcsak az erdőt járva találkozhatunk kullanccsal, hanem városi parkokban, játszótereken és otthon, a kertben is. A kullancsok az árnyékos helyeket kedvelik, az erős napfény kiszárítja, elpusztítja őket. A fűszálak, levelek fonákjáról (árnyékos oldaláról) másznak fel, illetve vetik rá magukat áldozatukra.

A betegség kezelése

Lehet valaki tünetmentes hordozó, az orvos mindig a betegséget kezeli. Sokfajta antibiotikum hatásos erre a kórokozóra. Ha idejében elkezdik a kezelést, meggyógyul a beteg. A probléma abból adódik, ha éveken keresztül nem ismerik fel, esetleg egyéb társfertőzés is kialakul.

Megelőzési tanácsok

A kullancsok és az általuk terjesztett fertőző betegségek elleni prevenciós lehetőségek:

• Szabadban használjon megfelelően zárt öltözetet, kalapot!
  • A gyermek ne az árnyékban játsszon, mert a kullancsok az árnyékban támadnak!
  • Használjon innovatív kullancs- és szúnyogriasztó készítményeket!
  • Szabadban való tartózkodás során 1,5 óránként és másnap is nézzük át a gyermeket és magunkat, azaz tartsunk „kullancsvizitet”!
  • A kullancs eltávolításához használjon kullancseltávolító kanalat!
  • Tegye üvegbe a kullancsot, és mindig tesztelje le! Az otthon végezhető kullancsgyorsteszttel rögtön megállapíthatja, hogy volt-e Lyme-fertőzés a kullancsban. Egy budapesti magánrendelő diagnosztikai laborjában postai úton vagy személyesen eljuttatva is bevizsgáltathatja a kullancsot.
  • Akinek Lyme-pozitív kullancstesztje van, forduljon orvoshoz! Bízza szakemberre a diagnózist, a kezelést, és hallgasson kezelő-orvosa tanácsaira!
  • A kullancs csípésének idejét jegyezze be a naptárába!
  • Mindig el kell távolítani a kullancsot, nem szabad arra várni, hogy magától essen ki!

További információ: www.kullancsszovetseg.hu

Betegszervezet elérhetősége: www.Ibmecsa.hu

Garai Anna

Forrás: Bors Magazincsalád: Egészség magazin 2018. 06. 08.