Dr Gasparics Roland

Dr. Gasparics Roland, belgyógyász, diabetológus

A segíteni akarás vezette az orvosi pályára dr. Gasparics Rolandot, aki az Istenhegyi Géndiagnosztika Klinika diabetológiai szakrendelésén várja azokat, akiknek segítségre van szüksége a fokozatosan kialakulóban lévő, vagy a már kialakult cukorbetegség hatékony kezelésében. A szakember a centrumban zajló terhesgondozásban is részt vesz: dietetikus munkatársunkkal együtt minden olyan kismamának segítenek a magzatra leselkedő szövődmények elkerülésében, akiknél túl magas vércukorértékek jelentkeztek a várandósság során.

„Azért választottam az orvosi hivatást, mert mindig is bennem volt a segíteni akarás. A diabetológiára pedig azért esett a választásom, mert már az egyetem alatt megtapasztaltam, hogy a cukorbetegség gyakorisága évről évre jelentősen emelkedik. Egy civilizációs betegségről van szó, amely az anyagcsere-betegségek között jelenleg a leggyakoribbnak tekinthető a világon, és így hazánkban is. Emiatt aztán biztos voltam benne, hogy ha minél több betegnek szeretnék segíteni, akkor a diabetológia egy kiváló terület lesz arra, hogy nap mint nap tehessek valamit a pácienseimért, illetve azokért, akiknél maga a betegség még nem, csak ennek valamely megelőző állapota alakult ki” – mondja dr. Gasparics Roland, aki önállóan irányítja egyrészt a Szent Imre Kórház diabetológiai szakrendelését, emellett pedig az Istenhegyi Géndiagnosztikai Klinikán is folyamatosan foglalkozik inzulinrezisztens és cukorbeteg páciensekkel, valamint terhességi cukorbetegséggel diagnosztizált kismamákkal.

A cukorbetegség akár igen komoly szövődményekkel is járhat

„A cukorbetegség – illetve a metabolikus szindróma, amely ismerten megnöveli a szív- és érrendszeri, valamint a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát – meglehetősen összetett anyagcserezavarok. Minden esetben fontos a korai felismerés: a hasi elhízással, magas vérnyomással, vércukor- és szérum trigliceridszinttel, valamint alacsony magas sűrűségű lipoproteinszinttel (HDL) járó metabolikus szindróma korai felismerésével elkerülhető lehet a 2-es típusú cukorbetegség kialakulása, a cukorbetegség – akár a ritkább 1-es típus, akár a csaknem 9-szer gyakoribb 2-es típus – azonnali kezelése pedig a betegség súlyos szövődményeinek elkerülésében segít” – mondja a szervezet anyagcseréjét érintő különféle zavarokról Gasparics.

„A cukorbetegség szövődményeit érdemes nagyon komolyan venni, hiszen a hosszútávú komplikációk között szerepelnek a különféle érrendszeri szövődmények – leggyakrabban a szív koszorús erei, illetve az agyi erek és a végtagok, elsősorban a láb artériái lesznek érintettek –, valamint a diabéteszes vesekárosodás vagy az akár vakságot is okozó diabéteszes retinakárosodás. Ezek közül is kiemelendő a hazánkban sajnos még ma is gyakori diabéteszes láb, amikor az érzőidegek károsodása miatt csökken a fájdalomérzés, és így akár heteken át is észrevétlenek maradhatnak a különféle eredetű lábsérülések. Ha a probléma kezeletlenül marad – és Magyarországon gyakran sajnos ez a helyzet – akkor idővel fekélyek képződnek, amelyek elfertőződése egy vagy több lábujj elhalásához vezethet. Ha ekkor sem történik semmilyen beavatkozás, akkor az ujjak vagy a láb amputációját is szükségessé válhat: hazánkban évente 6000 amputációs műtétre kerül sor, holott egyáltalán nem szükségszerű, hogy a cukorbetegek eddig a stádiumig eljussanak” – mond egy valóban ijesztő példát a cukorbetegség egyik legkomolyabb szövődményére a diabetológus szakember.

A mozgás rendszeressé tételével és a megfelelő táplálkozással néha már önmagában is elkerülhető lehet a 2-es típusú cukorbetegség kialakulása

„A fenti szövődményeket azzal lehet a leghatékonyabban megelőzni, ha magát a betegséget is megelőzzük, ez pedig a 2-es típusú cukorbetegség megelőző állapotainak, például a metabolikus szindrómának, a magas vércukorszinttel járó prediabétesznek, valamint az inzulinrezisztenciának – vagyis amikor a sejtek nem reagálnak az inzulinra és így nem képesek a vérben keringő glükóz megfelelő mennyiségben történő felvételére – az időben történő felismerésével lehetséges. Egy hétköznapi példával élve, ha valaki kezd az átlagosnál jobban elhízni, akkor érdemes lehet megvizsgálni, hogy mi áll ennek a hátterében. Ha a súlyfelesleg hátterében a cukorbetegséget megelőző valamelyik állapot húzódik meg, akkor ezt az állapotot kezeljük – ennek része az életmódváltás is, például a mozgás rendszeressé tétele, táplálkozási tanácsokkal kiegészítve – így jó esetben elkerülhetjük a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását” – mondja Gasparics.

Személyre szabott terápia a cukorbetegség diagnózisa esetén

„Ha az 1-es vagy a 2-es típusú cukorbetegség már diagnosztizálásra került, akkor nagyon fontos a személyre szabott terápiás terv kialakítása és a rendszeres kontrollvizsgálatok, amelyekkel nagyrészt elkerülhetőek az enyhébb vagy súlyosabb szövődmények. Ezekben az esetekben akár dietetikus bevonására is sor kerülhet, aki ugyancsak az Istenhegyi Géndiagnosztikai Centrumban tudja Önt fogadni, így nem kell másik intézménybe látogatnia a megfelelő étrend összeállítása érdekében. Előrehaladottabb esetekben az életmódbeli változtatások önmagukban már nem elegendőek, és gyógyszeres kezelésre, esetleg az inzulin rendszeres injekciók formájában történő pótlására is szükség lesz az életmódbeli változtatások véghezvitele mellett. A cukorbetegség 1-es formájának kezelése életmódbeli és étrendi változtatásokkal nem, kizárólag inzulinpótlással kezelhető” – mondja a személyre szabott kezelési terv összeállításának részleteiről Gasparics.

Terhességi cukorbetegség: a megfelelő kezeléssel megelőzhetőek a fejlődésben lévő magzatra leselkedő veszélyek

A kismamák egy részénél terhességi cukorbetegség alakulhat ki a várandósság alatt, amely a legtöbb esetben szerencsére csak erre az időszakra korlátozódik. A cukorbetegség kialakulásának oka ilyenkor a terhesség alatti hormonális változásokban keresendő: a méhlepényben termelődő hormonok csökkentik a szervezetben termelődő inzulin hatását, aminek következtében átmeneti inzulinrezisztencia jön létre az érintett kismama szervezetében.

„Ahogyan az 1-es, illetve a 2-es típusú cukorbetegség esetében, a terhességi diabétesznél is alapvető fontosságú az időben történő felismerés, majd a kezelés lehető legkorábban történő megkezdése, hiszen ha a vércukorértékeket nem sikerül a megfelelő keretek között tartani, az negatívan hathat a növekvő és fejlődő magzatra. Hosszan tartó túl magas vércukorszint esetén agyi károsodások, extrém nagy születési súly, illetve koraszülés léphet fel, a vércukorszint megfelelő értékre történő csökkentésével azonban ezek a problémák elkerülhetőek. Az Istenhegyi Géndiagnosztikai Centrumban nagyrészt ezekkel a kismamákkal foglalkozom: a már említett dietetikus szakértő bevonásával közösen munkálkodunk azon, hogy a várandósság és a szülés minden érintett hölgy esetében komplikációmentesen tudjon lezajlani” – mondja a szakember.