Urológia

Tartalom:

Mi az urológia, mivel foglalkozik az urológus?

Az urológia az európai orvoslás egyik sebészeti ága, ami egyrészről a vizeletelválasztó rendszer elváltozásaival, másrészről a férfi nemi szervek betegségeivel foglalkozó szakterület.

Az urológus a férfiak problémái mellett vizsgálja a gyermekek és a nők húgyuti panaszait is. Feladata a paciens kórtörténetének megismerése, mely alapján elindítja a vizsgálatokat a pontos diagnózis felállítása érdekében. Vizsgálataink kiválasztása során minden esetben figyelembe vesszük, hogy a kivizsgálás a beteg számára minél kevesebb megterheléssel járjon.

A kivizsgálás során a fizikális vizsgálat mellett sor kerülhet:

• laboratóriumi (pl.: vér, vizelet, stb) vizsgálatokra,
  • képalkotó eljárásokra (ultrahang, röntgen, CT, MRI vagy izotóp), vagy
  • endoscopos (cystoscopia, laparoscopoia) vizsgálatokra, melyek során az orvos egy speciális kamera segítségével vizsgálja meg húgyrendszert, a hasüreget az elváltozások pontos feltérképezése céljából.

Intézetünkben az urológiai ellátás keretén belül foglalkozunk a vese működésével és funkcionális eltéréseivel is, a gyógyítás során pedig alkalmazzuk mindazokat az alternatív módszereket is, melyek a modern urológiai terápiába beilleszthetők (pl.:fitoterápia, mágnesterápia).

Az urológia az orvostudomány társszakmáival szorosan együttműködve is segíthet betegei egészségének mielőbbi helyreállításában.

Egyik ilyen terület a nőgyógyászat, a kezelt szervek anatómiai közelsége és funkcióbeli hasonlósága, illetve a reprodukció, mint közös cél miatt is, vagy a nephrológia, ami a vesebetegségek belgyógyászati ága. Bizonyos ideggyógyászati vagy idegsebészeti kórképek esetében is felmerül az urológus szerepe a beteg állapotának felmérésében a terápiák beállításában. A gyakori urológiai fejlődési rendellenességek miatt szoros kapcsolatot ápol az urológus az újszülött-, illetve gyermekgyógyásszal és gyermeksebésszel is.

A leggyakoribb panaszok, melyekkel urológushoz kell fordulni

Hólyaghurut (cystitis)

A húgyutak gyulladás az egyik leggyakoribb panasz, amivel a beteg urológushoz fordul. Vannak bizonyos életkori sajátosságok, de a kórkép egyaránt érinthet gyermeket, felnőtt nőt és férfit. Az égő-, csípő vizelés, a gyakori-, sürgető vizelési inger tünetei a laikus számára is olyan jelzés, mellyel orvoshoz fordul. A háziorvos ezeket a panaszokat könnyen és hatékonyan tudja kezelni, míg a panaszok nem válnak ismétlődővé, gyakorivá. Ilyen helyzetben viszont már urológiai kivizsgálás szükséges, a visszatérő panaszok okának tisztázására.

További részleteket olvashat a betegségről a Hólyaghurut (Cystitis) című cikkünkben!

Prosztatagyulladás (Prostatitis)

Ez a kórkép már nem ilyen egyértelmű, az alhasi- gáti területbe sugárzó fájdalom, a székeléskor is érzett disconfort érzés mellett a vizelet ürítés kapcsán érzett kellemetlenségek és a szexuális életben jelentkező panaszok is megjelenhetnek. A prosztata szöveti sajátossága miatt a nem megfelelően kezelt elváltozás könnyen krónikussá válhat. Ennek kezelése gondos odafigyelést és türelmet igényel az orvostól és betegtől egyaránt.

További részleteket olvashat a betegségről a Posztatagyulladás (Prostatitis) című cikkünkben!

Jóindulatú prosztata megnagyobbodás – BPH (Benignus Porstata Hyperplasia)

Ez az elváltozás gyakorlatilag minden férfit utolérő „betegség”, melynek megjelenésében, úgy az életkort tekintve, mint a panaszok jellegét tekintve nagy eltérések lehetnek. A hétterében a ma már jól ismert andropausa, azaz a férfi változó kor áll. Az elváltozás oka a férfi nemi hormon, a tesztoszteron (mely serdülő korban a prosztata kifejlődéséért és normális működéséért felelős) szintjének csökkenése, mely a prosztata növekedését okozza. A növekedő dülmirigy idővel, függően attól, hogy milyen irányba növekszik hoz létre vizeletürítési panaszokat.

További részleteket olvashat a betegségről a Jóindulatú prosztata megnagyobbodás című cikkünkben!

Vesekő

Az életvitelünk, étkezési szokásaink miatt újra „divatba jött” a vesekőbetegség. Szemben a múlt század okozta gyulladásos háttérrel kialakult húgyúti kövekkel, a mai kor kőösszetétele elsősorban anyagcsere betegségek következménye. Az elváltozás tünetei, a görcsös fájdalom, a vérvizelés, mely a kő okozta nyálkahártya sérülésből adódik, a betegeket urológushoz viszi. A kő helyzete, mérete jelentősen befolyásolja a megoldás lehetőségeit. Ma a vesekő hajtás, mellett, ha már a spontán ürülés nem várható létezik szikét mellőző módszer a kő eltávolítására. Ez a köznapi szóhasználatban kőporlasztásos eljárás, melynek feltételeit is az urológus feladata tisztázni, biztosítani. A vesekövességek többsége megelőzhető, ezért igen fontos az urológiai gondozás, és életmód tanácsadás a recidiva, ismételt kialakulás elkerülése érdekében.

További részleteket olvashat a betegségről a Vesekő című cikkünkben!

Inkontinencia

A vizelet tartással kapcsolatos panaszok is gyakoriak az urológiai rendelésen. Ez a panasz sem egy életkort érint, szinte bármely életkorban előfordulhat átmeneti vizelettartási zavar, melynek háttere igen sokrétű lehet. Gyermekeknél tisztázandók bizonyos fejlődési rendellenességek, beidegzési zavaroknak a lehetősége, illetve kizárása, a tanult reflex kiépülésének hiánya-, gyenge volta. Felnőtteknél a háttérben gyakran a már említett hólyaghuruthoz társul a vizelettartási nehezítettség. A menopausaban is gyakori a kórkép megjelenése a szövetek hormonhatásra történő meggyengülése miatt. A kezelés lehetőségeinek megválasztásában tisztázni kell az esetleges gyulladási tényezőket, melyek sok esetben csupán kísérői a többi tényezőnek. Igen fontos a hólyag funkció tisztázása, melyben az ultrahang vizsgálat mellett az urodynamia ad értékes információkat. Ez utóbbi eljárás egyszerűbb és teljesen fájdalmatlan alapvizsgálata az uroflowmetria, mely a vizeletáramlást vizsgálja egy speciális érzékelővel felszerelt toilette segítségével. A hólyagfunkció pontos tisztázása végett időnként szükséges a húgycsövön át bevezetett hólyag-, és végbél érzékelők segítségével történő hólyagnyomás mérésre is melyet cystomanometriának nevezünk.